Τι θα μπορούσα να κάνω αν το παιδί μου θεωρείται υπέρβαρο ή παχύσαρκο;

202

Ένα από τα πρώτα βήματα που θα μπορούσατε να κάνετε, ως γονείς, αν το παιδί σας είναι υπέρβαρο ή παχύσαρκο είναι να αποδεχτείτε ότι το υπερβάλλον βάρος αποτελεί πρόβλημα υγείας και χρήζει ιδιαίτερης προσοχής. Οφείλετε να είστε ενημερωμένοι για τις κοινωνικές, οικονομικές και ψυχολογικές επιπτώσεις της παιδικής παχυσαρκίας. Πολύ συχνά οι γονείς, ιδιαίτερα αυτοί που είναι και οι ίδιοι παχύσαρκοι, θεωρούν το βάρος του παιδιού τους φυσιολογικό, ενώ αυτό είναι υπέρβαρο ή παχύσαρκο. Έρευνα στις ΗΠΑ έδειξε ότι το 32%-89% των γονέων και κυρίως των μητέρων δεν αναγνωρίζουν ότι τα παιδιά τους είναι παχύσαρκα και ένας από τους λόγους γι’ αυτό είναι ότι το πρόβλημα της παχυσαρκίας είναι τόσο διαδεδομένο που δε γίνεται εύκολα αποδεκτό ή αντιληπτό από τους ίδιους.

Πώς να αναγνωρίσετε το το υπερβάλλον βάρος του παιδιού σας;

Ως γονείς για να αναγνωρίζετε το υπερβάλλον βάρος του παιδιού σας οφείλετε να παρακολουθείτε τακτικά την ανάπτυξη του, συχνά με τη συμβολή του παιδίατρου και χρησιμοποιείστε παράλληλα τις καμπύλες ανάπτυξης. Διατηρείστε ένα αρχείο της πορείας του βάρους, ύψους και ΔΜΣ του παιδιού σας. Μπορείτε να ξέρετε αν υπάρχει κάποια «έκρηξη» στην ανάπτυξη του παιδιού σας και να προλάβει ακόμα και την εμφάνιση της παιδικής παχυσαρκίας. Κάθε γονιός πρέπει να γνωρίζει ότι το επιπλέον βάρος του παιδιού, είναι αποτέλεσμα της διαφοράς ανάμεσα στην πρόσληψη θερμίδων και στην κατανάλωση τους. Ο ίδιος, ως μέλος της οικογένειας, μπορεί να συνεισφέρει άμεσα στο να ανατραπεί αυτή η κατάσταση, λειτουργώντας ως πρότυπο για το παιδί και παρέχοντας του την απαραίτητη υποστήριξη και καθοδήγηση.

Προτάσεις για τη διαχείριση του βάρους του παιδιού

  • Σχεδιάστε τα γεύματά του παιδιού σας με τέτοιο τρόπο που να περιλαμβάνουν τρόφιμα και από τις 5 ομάδες τροφίμων
  • Φροντίστε να υπάρχουν διαθέσιμα στο σπίτι υγιεινά τρόφιμα, μειωμένης ενεργειακής πυκνότητας (π.χ. ολικής άλεσης σιτηρά, φρούτα, λαχανικά)
  • Περιορίστε την κατανάλωση τροφών υψηλής ενεργειακής πυκνότητας (τροφές που περιέχουν λιπαρά και ζάχαρη, γλυκά ροφήματα, διάφορα “fast foods”)
  • Βοηθήστε το παιδί σας να εξοικειωθεί με νέα τρόφιμα έχοντάς τα συχνά διαθέσιμα και δείχνοντας πόσο τα απολαμβάνετε και εσείς οι ίδιοι
  • Επιβραβεύστε το παιδί σας για την προσπάθεια βελτίωσης της διατροφικής του συμπεριφοράς με σωστό τρόπο
  • Αποφύγετε τη διάκριση των τροφίμων σε «καλά» και «κακά»
  • Αποφύγετε να ασκείτε πίεση σε θέματα διατροφής π.χ. «φάε τη σαλάτα σου», «μη φας παγωτό» κ.ά.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας να είναι φυσικά δραστήριο
  • Φροντίστε να τρώτε τακτικά μαζί με το παιδί σας και μην παραμελείτε τα οικογενειακά γεύματα
  • Δημιουργήστε ένα ήρεμο, ευχάριστο και ασφαλές περιβάλλον κατά τη διάρκεια του φαγητού
  • Συζητήστε με το παιδί σας πώς νιώθει σχετικά με βάρος του και παρέχετέ του υποστήριξη, ενθάρρυνση και αποδοχή
  • Λειτουργήστε ως πρότυπο που θα μιμηθεί το παιδί σας έχοντας εσείς έναν υγιεινό τρόπο ζωής (σωστή διατροφή, φυσιολογικές ώρες ύπνου, επαρκής φυσική δραστηριότητα κ.ά.)
  • Να είστε σε επαφή με το φιλικό και σχολικό περιβάλλον του παιδιού σας καθώς και αυτά συχνά λειτουργούν ως πρότυπα

Τι πρέπει να θυμάστε;

Συμπερασματικά, να ξέρετε ότι οι συνήθειες που αποκτάμε στην παιδική ηλικία μας ακολουθούν σε όλη μας τη ζωή. Είναι λοιπόν σημαντικό να διδαχθούμε τις αρχές τις ισορροπημένης διατροφής από την παιδική ηλικία. Δεν υπάρχουν καλές και κακές τροφές αλλά καλές και κακές διατροφικές συνήθειες.

/www.mednutrition.gr